Hur ser ditt digitala ekosystem ut?

Ditt digitala ekosystem består av kanalerna där din målgrupp finns i de olika faserna av kundresan. Och det är i de kanalerna du bör vara aktiv.

Är du osäker på vart din målgrupp finns? Ta en närmre titt på statistik från Internetstiftelsens rapport om Svenskarna och Internet 2020

Kom igång med kommunikationen

Din hemsida är på plats, nu är det dags att komma igång med din kommunikation även i andra kanaler så att ditt varumärke/produkt/tjänst börjar synas för fler och samtidigt ge möjligheten att driva trafik till din hemsida.

Börja fundera närmre på vilka kanaler du ska inleda med, en strategi för vad var kanal bör inneha och hur de ska hänga ihop med varandra.

Enklast är att utgå ifrån ditt digitala ekosystem. Arbeta inte med alla samtidigt, ta en kanal i taget, börja med den du anser viktigast för dig och din verksamhet. Resultatet av det kommer vara att du känner dig mindre stressad och ditt arbete blir mer kvalitativt.

Sociala mediekanaler

Instagram och Facebook är ett par av de kanaler som nästintill blivit ett måste att finnas på idag. Instagram är en kanal där många varumärken idag når ut i de första delarna av kundresan. Även om Facebook äger Instagram så har de lite olika funktioner och kompletterar varandra väl.

Instagram – en kanal med fokus på bra bilder

Att ha en väl genomtänkt strategi för alla dina kanaler innan du börjar är en bra idé och så även för Instagram. Det är en del av ditt ägda material och det bör vara på plats innan du börjar betala för din marknadsföring.

På Instagram är det ofta första gången någon stöter på ditt varumärke, det är där de skapar sitt första intryck och där de sen väljer om de vill följa eller inte.

Generellt besöker människor Instagramkontot innan de besöker hemsidan och vissa experter menar på att man endast har tre sekunder på sig att göra ett gott intryck. Just därför är det viktigt att tänka igenom vilket första intryck du vill ge som varumärke på ditt Instagramkonto.

Oavsett vad du väljer att fylla kontot med så finns det några saker att tänka på;

  • Variera innehållet, skapa värde för dina följare
  • Ha hög bildkvalitet
  • Varje inlägg är lika viktigt men även helheten av flödet.

Glöm inte! Sociala medier är en tvåvägskommunikation, fråga och lyssna på dina följare lika mycket som du vill att de ska lyssna på dig. 

Undvik att bli inte en i mängden

Som du själv vet finns det så mycket att se och följa på Instagram och för att inte bli en i mängden så gäller det att ge värde till dina följare, ett förslag är att använda tre värdefulla ”teman” som du kan ha att växla mellan i ditt innehåll.

Som exempel;
Tema 1 – skapa en samhörighet via inlägg om Livsstil (igenkännig & förståelse)
Tema 2 – din vision om varför du skapat ditt varumärke – din Vision
Tema 3 – värdet av din produkt t.ex. material, tillverkning – värde av Produkt

Att sälja till någon som inte är redo, kan resultera i en förlorad försäljning. Andra säger att säljande inlägg på Instagram ska vara max 20 %, resten ska vara av annan karaktär. Ha kundresan i åtanke och ställ dig frågorna; ”har jag gett tillräckligt mycket värde” och ”har jag byggt upp tillräckligt med efterfrågan”, innan du börja sälja in din produkt/tjänst.

Instagram stories

Har du ett Instagramkonto så är Instagram stories ett måste. Detta är en toppenbra kanal att visa vem du är och att du finns på riktigt. Du kan tala och interagera direkt med dina följare. De som följer dig vill veta mer och här delar du med dig av det, om nya produkter och om allt annat du känner för. Även om det kan vara spontant så tänk gärna igenom ungefär hur du vill utforma kanalen, innan du börjar.

Facebook – en kanal i förändring

På Facebook finns möjligheten att länka till olika hemsidor och artiklar, inläggen kan också delas, den möjligheten ges inte lika enkelt på Instagram, det kan också vara lättare att driva besökare till hemsidan via Facebook och på så sätt är det ett riktigt bra komplement till Instagram.

Nackdelen med både Facebook och Instagram är att den organiska (obetalda) räckvidden är låg, har man inte ett generellt högt engagemang på sina inlägg så brukar det resultera i att de syns för väldigt få. 

Att tänka på är bland annat att göra dina inlägg vid rätt tidpunkt, använda rätt hashtags och engagera dig i andras inlägg, detta bidrar till din synlighet.

Facebook är en utmärkt kanal att sprida dina bloggartiklar i men ibland kan den betalda annonseringen vara ett måste för att synas för fler och på så sätt få in fler besökare till din hemsida.

Spelreglerna i sociala medier förändras dock hela tiden, och det gäller att hålla sig uppdaterad. Enligt Internetstiftelsens senaste rapport Svenskarna och Internet 2020 visar de på att den mest populära aktiviteten är chatfunktionen Messenger. De två tjänster som ökat mest bland internetanvändarna i stort under 2020 är att delta i grupper, och att köpa eller sälja något på Marketplace. Att lägga upp inlägg är oförändrad i utvecklingen under 2020. 

Rapporten visar dock att man fortfarande hänger på Facebook. 65 % av internetanvändarna i åldrarna 36-45 år hänger där minst en gång per dag och att annonsera där ens målgrupp är, tror jag fortfarande är ett fungerande recept. 

Personligen tycker jag det är väldigt intressant att följa förändringarna som sker i de olika sociala kanalerna online.

Nyhetsbrev – kan vara en kanal att lägga tid på

Nyhetsbrev är ingen social medie kanal men genom dessa kan du täcka in resten av kundresan. När du väl fått en så kallad ”kall” besökare (de som inte känt till dig tidigare) att gå in på din hemsida så kan ett mål vara att få den att registrera sig till ditt nyhetsbrev. Att en besökare väljer att prenumerera på ditt nyhetsbrev kan tyda på intresse. Det är ett sätt att se att din målgrupp börjar bli varmare och kanske till och med är på väg att överväga att handla från dig.

När du fått in en ny prenumerant till ditt nyhetsbrev bör du ha en plan för hur du ska vårda den. Resultatet av en bra strategi för detta kan bli att besökaren konverterar till en kund.

Vilket innehåll vill du ge till de som nu tackat ja till att lära känna dig och din verksamhet bättre?

Exempel på det skulle kunna vara;

  1. Ett trevligt välkomstmail, där du berättar en kort version av din historia – de som vill läsa vidare kan du hänvisa genom en länk till din hemsida. Kanske vill du berätta om förmånerna av att vara prenumerant?
  2. Kanske ett om dina tjänster/produkter och vad som gör dem unika – länka till dina bästsäljare. Och kanske vill du uppmana till att följa dig i sociala medier för mer inspiration?
  3. Varför inte berätta om ditt nya projekt eller nya produkter och storyn kring det? Börja skapa en nyfikenhet och öka efterfrågan.

Och så vidare…

Här gäller det att tänka till och fråga dig själv vad du velat ha om någon skickade ett nyhetsbrev till dig.

Hur hänger kanalerna ihop?

Digitala kanaler

Förutom att du driver in besökare via sökningar på Google genom ditt innehåll på din hemsida, kommer du nu även att skapa kännedom om ditt varumärke genom andra kanaler.

Med ditt ägda material på plats kan du nu med hjälp av annonsering i sociala medier i form av artiklar, tips eller annat värdefullt material nå nya besökare. Och genom att ”boosta” (marknadsföra) ett Facebookinlägg och driva det till ditt Instagramkonto kan du få fler följare.

Genom retargeting d.v.s. riktad annonsering mot de som besökt din hemsida tidigare eller de som interagerat med någon av dina annonser eller socialamediakonton så kan du få dem att komma tillbaka till din hemsida och bli prenumerant av ditt nyhetsbrev eller till och med konvertera till kund.

Summering

Om du utgår från målgruppen och kundresan, producerar innehåll som skapar nyfikenhet och efterfrågan och tar fram en taktik för hur du ska distribuera det i dina kanaler så kommer ditt digitala ekosystem göra att du syns mer. Och om du syns mer så kommer du nå ut till fler, du får fler besökare till din hemsida och i slutänden har du skapat en efterfrågan som gör att dina besökare konverterar till kunder.

Följ upp och utvärdera

Men glöm inte att utvärdera resultaten kontinuerligt så att du upptäcker var besökarna fastnar. Får du in mycket trafik till din hemsida men ingen konverterar så har du problem på din hemsida som måste lösas. Har du för lite engagemang på dina inlägg så kanske du måste se över ditt innehåll. Uppnår du för få konverteringar på din annonsering bör du kanske se över din målgrupp. Läs mer om vilka nyckeltal du bör ha lite extra koll på i mitt blogginlägg om KPI:er.

Digital marknadsföring är ett evigt testande och utvärderande för att hela tiden göra det lite bättre hela tiden.

Viktigt innan du börjar!

Obs! Att tänka på innan du börjar:

  1. Skapa ett företagskonto på Instagram, koppla det till Facebook Business Manager och inte minst implementerat Facebook pixeln på din hemsida.
  2. Koppla ihop din hemsida med CRM som t.ex. Mailchimp. Se till att det finns möjlighet att registrera sig för nyhetsbrev på din hemsida och att de går in i ditt CRM.
Ställ dina frågor

Puh, det blev ett långt inlägg men jag tyckte att det var viktigt att få in helheten här. Kanske kan du ta en kaffepaus någonstans där i mitten.. 

Det kan vara svårt att få med allt du bör tänka på i ett blogginlägg, det är näst in till omöjligt och därför ber jag dig att kontakta mig om du har några frågor.

Jag finns på LinkedIn, Facebook, Instagram eller hör av dig i ett mail! Du gör det som passar dig bäst men huvudsaken är att du hör av dig med de tankar och frågor du har.

Jag ser fram emot det!

Caroline Hjort
Digital Marknadsförare & Webbanalytiker

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *