Vad gör en digital marknadsförare?

Digital marknadsföring – koncept & syfte

Digital marknadsföring är ett brett koncept men den börjar och slutar i stort sett alltid med en hemsida och via olika digitala kanaler driver man trafik dit.

Det generella syftet med digital marknadsföring är att förbättra lönsamheten i en verksamhet.

I denna artikel kommer jag beskriva vad en digital marknadsförare gör och jag kommer också berätta lite om hur min egna resa till yrket har sett ut. (Om just den biten är ointressant för dig, så hoppar du bara över den – inga konstigheter)

En kort återblick 

Redan för nio år sedan, 2011 för att vara exakt, så blev jag förälder för andra gången, en son denna gång. Jag hade bestämt mig för att maxa ”ledigheten” för att ta vara tiden med mina två barn och samtidigt ta tillfället i akt och vidareutbilda mig själv.

Och det var det jag gjorde, i vanlig ordning valde jag ett ämne jag kände starkt för, något som låg nära min analytiska, estetiska ådra och som samtidigt kunde vara något som kräver ständig utveckling – något som är en av mina drivkrafter här i livet.

Webbanalys och Webbutveckling hette utbildningen. Jag kom att kunna lära mig termer som användarvänlig, tillgänglighet, navigation och ett helt nytt språk, HTML. Att via kodning och filöverföring skapa något på ”baksidan” som kom ut på exakt (inte alltid) det sätt man önskade på skärmen på ”framsidan”. Fantastiskt! Under de nästkommande åren kom jag att bygga hemsidor till småföretagare och vänner vid sidan av mitt heltidsjobb.

Lära sig från grunden

Senare fick jag reda på att WordPress fanns och undrade varför jag tagit mig igenom en tjock bok om ett nytt språk i onödan. Men jag påminde mig snabbt om att aldrig förringa kunskap, den har man alltid med sig. Att lära sig att hårdkoda en hemsida innan man lär sig att skapa en från en färdig mall kan liknas vid design av kläder, på samma sätt måste man lära sig konstruktionen av ett plagg innan man designar ett.

Sociala medier – förståelse och utvecklingen

2007 var det år jag gick med i Facebook, länge hade jag motsträvigt ignorerat min väninnas inbjudan men tillslut förstod även jag nyttan. År 2013 började jag utforska plattformen i marknadsföringssyfte, och då var den organiska räckvidden något helt annat än vad den är idag. Utan att riktigt veta hur, skapade jag attraktivt innehåll som gav oss följare och tillslut hade jag skapat en kanal att sprida företagets varumärke i.

Inte förrän först senare skulle jag lära mig exakt hur sociala medier fungerade och under samma period förändrades också Facebooks algoritmer för alla som ville sprida sitt varumärke organiskt. Facebook ville tjäna mer pengar och ändrade spelreglerna, helt enkelt.

Idag krävs en gedigen kunskap om den digitala kundresan, förståelse för målgruppen och för algoritmerna. Det krävs bra copywriting, snygg grafik och en taktik där man når rätt målgrupp vid rätt tillfälle.

Varierande arbetsuppgifter

För att kunna utveckla ett företags digitala plattformar och kanaler så krävs flera olika kompetenser. Vissa företag anlitar en byrå, vissa anställer specialister eller generalister medans andra kör på alla tre varianterna.

Här nedan listar jag några av de arbetsuppgifter som en digital marknadsförare kan ha:

  1. Webbutveckling
  2. Digital strategi
  3. Projektledning
  4. Analys, testning och utvärdering
  5. Konverteringsoptimering
  6. Grafisk design
  7. Content marketing (innehållsmarknadsföring)
  8. Sökmotorsoptimering (SEO)
  9. Copywriting
  10. Grafisk design
  11. Sociala medier
  12. E-mail marketing (nyhetsbrev)
  13. Rapportering

Detta täcker in ganska mycket av vad en digital marknadsförare kan göra i sitt yrke och som du förstår så kan man inte vara expert på alla dessa områden. De kräver inte bara utbildning och erfarenhet, olika kompetenser kräver ofta också en liten portion talang, anser jag.

För att kunna analysera data krävs en person som älskar siffror, statistik och har en förmåga att kunna förstå sig på beteende. En grafisk designer måste ha ett öga för färg och form. Att skriva copywriting, ett sätt som fångar läsaren, kräver både intresse och övning. Och för att kunna veta hur sociala medier fungerar krävs delvis intresse men också kunskap och förståelse för människor och algoritmer.

Tjänster på ett företag

De olika rollerna på ett företag har olika benämningar, titlarna kan se ut ungefär såhär;

  • Digital produktionsledare
  • Marknadsansvarig/koordinator
  • Digital marketing manager/specialist
  • Projekt ledare/team leader
  • SEO specialist
  • Digital produktionsledare
  • Content manager
  • Social media manager/specialist
  • Content creator/copywriter

Vem är jag som skriver?

Jag heter Caroline Hjort och jag är en Digital Marknadsförare och jag kan en hel del om många olika delar av det digital ekosystemet.

Jag har en tidigare karriär som designer och i kombination med påbyggd utbildning och praktisk erfarenhet inom webb, analys och sociala medier har jag nu landat i att jag är en digital generalist (i allafall för nu). Kanske för att möjligheten att specialisera mig på något inte  har kommit än. Jag har dock ett brinnande intresse för och gedigen kunskap om SEO som jag anser är det som binder ihop alla digitala kanaler i slutändan och för att det var där mitt första intresse för det digitala började.

Vad kan jag bidra med

Jag kan vara digital projektledare och driva den digitala avdelning men jag kan även hoppa in och täcka upp där det krävs. Jag kan gräva djupare i delar när det är nödvändigt och jag kan vägleda och coacha medarbetare när de behöver det.

En del av min erfarenhet säger mig att alla som jobbar tillsammans i ett digitalat team behöver någon som binder ihop dem i ett sammanhang. Vi alla behöver någon gång en person som har förståelse för det man gör, ibland utmana, ofta peppa och vid behov även vägleda.

Ingen kan allt, men jag kan en hel del om det digitala ekosystemet och jag vill dela med mig till de som behöver det.

Mitt varför och min drivkraft är utveckling och framgång, att hjälpa någon annan till framgång utvecklar samtidigt mig.

Och just därför älskar jag digital marknadsföring!

Vill du komma i kontakt med mig? Klicka på knappen här nedan så kommer du till alla kontaktuppgifter som finns.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *