Vilka KPI:er tittar du på?

För att veta vad du ska mäta är det nu dags att identifiera dina nyckeltal eller Key Performance Indicators/KPI:er som det också kallas. Det är också en god idé att även ha dina micro- och macromål väl genomtänkta och uppsatta med spårning på din hemsida.

Affärsmål = Digitala mål

De affärsmässiga målen som du har i ditt företag ligger till grund för de digitala mål du sätter upp. På din hemsida kan de målen vara olika beroende på var i kundresan dina besökare befinner sig. Dessa mål kan kallas micro- och macromål.

Vad är det huvudsakliga målet – macromålet?
Exempel på detta skulle kunna vara antal köp i din webbshop eller antal bokade tider.

Vad är delmålen som senare leder till macromålet – d.v.s. dina micromål?
Exempel på det skulle kunna vara antal registrerade till nyhetsbrev, antal klick på en kontaktuppgift eller antal ifyllda formulär.

Fundera på vilka dina micro- och macromål skulle kunna vara och skriv ner dem.

Definiera dina KPI:er på ett enkelt sätt

När du ska sätta dina KPI:er, så är det enklast att tänka ut ifrån vilka mål du har i de olika faserna av kundresan och beroende på kanal. Du kanske har som mål att öka antalet följare i en kanal, kanske vill du driva nya besökare till din sida eller så har du gjort en annons där ditt mål är att sälja en produkt.

Med kanal menar jag bland annat Sociala medier och Nyhetsbrev men även via sökningar på Google. I de sociala mediernas plattformar hittar du deras egna analysverktyg men när besökaren väl är inne på hemsidan så blir det i Google Analytics som du följer upp prestationen av var kanal.

För att detta ska bli mer överskådligt och enklare att förstå har jag skapat en uppställning av några kanaler och vilka KPI:er du kan titta på i de olika faserna.

Jag har också lagt till KPI:er för besökarnas beteende på hemsidan. Dessa kan vara värda att följa och se hur de utvecklas över tid. Det är också ett sätt att identifiera de mest kvalitativa besökarna och från vilka kanaler de kommer.

Klicka på bilden så blir den större och lättare att se vad det står.

Tänk på att detta är ett exempel och kanske inte är rätt för dig, men det kan ge dig en start på vägen. Dessa KPI:er kan senare justeras och ändras beroende på din verksamhets utveckling.

Du kan ladda ner bilden till din dator. Önskar du hellre få tabellen i ett excel-format? Hör av dig via e-mail så skickar jag den till dig.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *