Hemsida/Webbplats

En del undrar fortfarande om man verkligen behöver en hemsida idag – det finns ju andra sökbara plattformar som t.ex. Facebook. Det är inte samma sak – låt mig utveckla.
Ditt skyltfönster
En hemsida är ditt skyltfönster – här har du en chans att förmedla ALLT.  Här visar du vem du är och vad du erbjuder i text, men även i färg, form och bildmaterial – med målgruppens förväntningar i åtanke, som jag nämnt i tidigare inlägg.
 
Facebook och andra sociala medier är kommunikationskanaler där du förmedlar det som finns på din hemsida. Det är där du lär känna och lyssnar in dina potentiella kunder – där skapar du relationer. I Facebook är du begränsad till dess gränssnitt, ditt innehåll är endast sökbart inom plattformen om du använder rätt hashtags och vem vet, kommer Facebook ens finnas i framtiden?
 
På en hemsida bygger du förtroende, tillit och visar upp ditt värde. Här ska potentiella kunder kunna kontakta dig, hitta svar på sina frågor och lösningar på sina utmaningar.
 
2018 gjordes det 55 miljoner sökningar på Google varje dag i Sverige och enligt Rapporten Svenskarna och Internet 2019 använder 95 % av befolkningen internet. Med andra ord, människor befinner sig online och där finns det en stor potential att nå ut till fler kunder, som idag kanske inte ens känner till din verksamhet. 
 
Att ha en hemsida som är sökbar på Google är viktigt för din verksamhet, om du vill synas och nå ut till fler.
 
Tips! Har du en favorithemsida som du besöker om och om igen? Dela gärna med dig i kommentarsfältet här nedan, om vilken och varför!
Att tänka på när du skapar din hemsida
Det finns vissa saker som kan vara bra att tänka på innan man börjar sätta upp hemsidan rent praktiskt. Här nedan nämner jag några av dem.
 
Steg 1 – i vilket system ska du bygga din hemsida?
Detta kan vara viktigt beroende på vad ditt syfte med din verksamhet är. Ska du t.ex. ha en e-handel så är det viktigt att det finns andra system som går att koppla till själva plattformen som hemsidan är byggd i. Kolla upp innan du bestämmer dig.
 
Steg 2 – sätt en strategi för hur du får besökaren att stanna på din hemsida – det visuella i kombination med innehållet – hur fångar du deras intresse? 
 
Steg 3 – Strukturen på din hemsida
Om du tänker dig din sida ungefär som en snirklad bana. Hur vill du att besökarna ska röra sig, vad vill du att de ska upptäcka och i vilken ordning? Detta blir själva strukturen på din sida .Genom rätt information på rätt plats med rätt uppmaningar så visar du din besökare den väg du vill att de ska gå men då gäller det att du fångat dem som jag nämnde i steg 2.
 
Checklista:
• Se till att välja rätt CMS – undersök grundligt & kolla recensioner.
• Med vilket innehåll fångar du besökarna på startsidan?
• Sätt en struktur på sidan som vägleder besökaren i den riktning du vill att de ska följa.
• Gör det så tydligt och enkelt som möjligt att förstå – läs på om regler om tillgänglighet redan nu (WCAG)
 
Tips! Skissa med penna och papper – detta blir din ritning som du sedan arbetar efter eller ev. ger till en webbutvecklare.
 
Läs gärna mitt inlägg om webbanalys – vad det är och varför det är viktigt.
 
Caroline Hjort
Digital Marknadsförare och Webbanalytiker

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *