SEO – Sökmotorsoptimering  
SEO – ett begrepp som är viktigt att ha förståelse för – din synlighet på framför allt Google. Jag vill gärna kalla det en process som består av många olika faktorer som kommer bidra till att din hemsida kommer att synas högre upp i sökresultatet (s.k. SERP).
 
Denna process börjar med din hemsida och därför är det viktigt att börja fundera på just SEO innan du går vidare med din strategi för dina kommunikationskanaler. 
Det är på hemsidan det börjar
Det är just på din hemsida det finns, det som håller ihop allt, klistret/kittet, det som kommer ge dig synlighet i sökmotorerna, det du sedan kommer att kommunicera i olika kommunikationskanaler, det som andra kommer vilja berätta om för sina vänner och det som kommer göra att ditt varumärke kommer att sprida sig – helt organiskt (inte med betald annonsering).
 
Betald annonsering kan också behövas för att kicka igång trafik och synlighet men SEO kommer göra att du inte behöver lägga hela din budget på annonsering. Ditt arbete med SEO kommer ge ”gratis” marknadsföring över tid – det du investerar i lite hela tiden som kommer bära frukt på långsikt.
 
Några av de olika delarna i SEO processen är;
 
• Kundens förväntningar 
• Sökordsanalys – de ord eller sökfraser dina kunder söker på för att hitta dig
• Innehåll – värdefulla texter & bilder
• Länkbyggnad (intern & extern)
• Webbanalys
• Rapportering
Dina förväntningar
Utgå från dig själv en liten stund, om du är ute efter en viss produkt eller tjänst– vad är då dina ”krav” eller förväntningar? Du vill få ett resultat, såklart, du vill kanske att det ska gå snabbt men du vill kanske också att det ska bli en trevlig upplevelse, du kanske har vissa krav på värderingar, information, tydlighet och trovärdighet.
 
Uppfylls inte dina krav direkt så lämnar du och försöker troligen hitta någon annan som faktiskt uppfyller det du förväntar dig.
Målgruppens krav
Om du nu vänder på det och tittar på din målgrupp – vad har de för förväntningar och krav? Vad får dem att stanna och hänga på din hemsida och vad får dem att vilja dela med sig till sina vänner och bekanta? Är det härliga färger och vackra bilder? Är det informativa texter, tydliga uppmaningar eller vill de helst inte läsa utan endast bara ha kort fakta på det de efterfrågar? Hur löser du deras problem på ett (för dem) behagligt sätt? 
 
Några av de faktorer som bidrar till att din sida kommer visas högre upp i sökresultatet  är kopplade direkt till besökarnas förväntningar:
 
• Hur populär din sida är som kan mätas genom att titta på: antal besökare, hur länge de stannar, hur många sidor de besöker & hur många återvänder – för att nämna några mätvärden.
• Är det många som länkar till din sida och delar med sig av ditt innehåll?
• Är din sida anpassad för alla – funktionshindrade som t.ex. de med nedsatt syn, de som inte har några fingrar/armar eller andra funktionsnedsättningar med andra ord: är sidan tillgänglig för alla?
 
Tips: Gör en liten mindmap med mer eller mindre viktiga krav dina besökare kan tänkas ha – utgå från din målgrupp så faller det på plats!
Sökordsanalys
För att inte förringa de där nyckelorden – de är viktiga att ha med sig genomgående i ditt innehåll. Du måste vid något tillfälle ta fram de nyckelorden som förknippas med din verksamhet, de ord som du tror dina besökare har sökt på för att hitta till din hemsida. Detta kallas för sökordsanalys. Dessa ord ska du försöka lägga in på din hemsida så mycket som möjligt på rätt ställen på ett naturligt sätt.
 
För att nämna några eller typ alla; 
1. i titlar
2. brödtext
3. url:er
4. Länkar
5. i alt-text när du beskriver bilder
6. i metadatan (den text som syns i sökresultatet).
 
Läs gärna vidare om varför ditt innehåll på din hemsida är viktig att uppdatera och varför det är en annan viktig del av SEO-processen.
 
 
Caroline Hjort
Digital marknadsförare och Webbanalytiker

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *