Webbanalys

För att du ska kunna veta om du arbetar i rätt riktning med dina digitala insatser, att du lägger din tid och budget på rätt saker så måste du börja mäta dina resultat. Det gör du genom att mäta webbdata. Det arbetet benämns som ”webbanalys” och är en viktig del av SEO-processen.

Webbanalys förklaras enklast såhär:

Arbetet med att samla in, mäta, analysera och rapportera webbdata i syfte att förstå och optimera användningen av webbsidan.”

Implementera ett analysverktyg i tidigt skede

Det är viktigt att du redan i ett tidigt skede implementerar ett analysverktyg på din sida så att du inte förlorar värdefull data.

Det vanligaste verktyget heter Google Analytics (GA), det är gratis och du har säkert hört talas om det. Programmet implementeras relativt enkelt med en bit kod på din hemsida. Här kan det komma att bli lite klurigt för vissa men det behöver inte vara så svårt.

Klicka på länken så får du upp en enkel guide på hur du gör:  Såhär implementerar du GA på din hemsida.

Att lära sig GA tar tid och att bli en webbanalytiker kräver både stor kunskap, förståelse och erfarenhet. Det kan vara en god idé att ta hjälp med det så att du kommer vidare i ditt arbete med att sprida ditt varumärke. Men för att data ska kunna samlas in så bör det ske en implementering så snart din hemsida är på plats.

Viktigt att tänka på

För att du ska sampla in ”rätt” data så är det viktigt att ditt analyskonto blir korrekt uppsatt från början. Det finns saker att tänka på vid uppsättningen av ett analyskonto och för att nämna några:

  1. Uppsättning av vyer
  2. Uppsättning av händelsespårning
  3. Filtreringar
  4. Cookie medgivande

Detta är information som kan vara bra att ha med dig när du talar med en webbutvecklare eller en webbanalytiker som även kan och förstår den tekniska biten. Här nedan har jag gjort en checklista att ha med dig i arbetet med webbanalysen.

Checklista: 

  • Implementera analysverktyg på din hemsida
  • Säkerställ att ditt analyskonto är rätt uppsatt
  • Sätt upp en rapport med mättal som är relevanta för din verksamhet
    (läs mer om nyckeltal – KPI:er – så kan du börja)

Känns det som att du kanske fastnar här? Hör av dig till mig så ser vi på vilket sätt jag kan hjälpa dig så att du kommer vidare.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *