Innehåll – en viktig del av SEO-processen.

Det finns innehåll på din hemsida som kommer se ungefär likadant ut under en tid. Jag tänker på informationen om dig, din verksamhet och dina kontaktuppgifter men för att öka din möjlighet att synas i sökmotorerna krävs det att du fortsätter bygga på innehållet genom t.ex. bloggartiklar eller recept. 

Via dina sökord och värdefulla texter kommer dina besökare att återkomma till din hemsida och kanske också dela med sig till andra. Detta kallas ”content marketing” och är ett sätt att driva trafik till din sida.
Användbart även i andra kanaler
Här kommer din sökordsanalys vara till nytta – definiera vilka sökord dina besökare har sökt på, för att komma till din sida och börja använd dessa sökord i de artiklar som du skapar.
 
Dessa texter kommer göra att du får fler besökare via sökmotorerna men du kommer även kunna använda dessa texter i dina andra kanaler.
 
Tips! Gör en mindmap med olika idéer på artiklar som kan vara av värde för dina besökare. Fundera över vilka frågor dina besökare ställer, svara på dessa i dina texter.
 
Exempel på detta skulle kunna vara;
  • 3 tips om vad du ska tänka på när..
  • Hur skapar jag den bästa…
  • 3 bra recept som passar till…
  • Hur skiljer sig din tjänst från konkurrentens? ..
Utgå från din verksamhet och tänk ut ifrån din målgrupp och deras behov.
 
När du har gjort klart din mindmap så har du kanske 7-10 olika idéer som du kan ha som mål att producera. I varje artikel bör du fokusera på 1-2 sökord – tänk på kvaliteten av texten och försök få in sökorden på ett naturligt sätt.

När du väl lagt ner tid på att producera värdefullt innehåll, så glöm inte att distribuera de, om och om igen!

Olika innehåll driver trafik på olika sätt
För att driva trafik till din hemsida på ett effektivt sätt så krävs det att du arbetar med ditt innehåll på flera olika sätt och alla delarna bör vara en del av din digitala strategi.
 
Det finns tre sätt att arbeta med innehåll och de är:
 
1.  Owned/Ditt ägda material – det du skapat på din hemsida och i dina kanaler.
2.  Paid /Betalt – Din annonsering, den betalda delen av ditt innehåll.
3.  Earned/Förtjänat – Det innehåll du förtjänat. som t.ex omdömen, delningar och andras inlägg om dig.
 
Innan du börjar betala för ditt innehåll, d.v.s. börjar annonsera så vill du ha ditt ägda innehåll på plats. Detta för att det ska bli så värdefullt för besökaren och dina följare som möjligt. Ditt ägda innehåll kan du bygga på kontinuerligt, över tid men sätt som mål att ha  några bloggartiklar innan du börjar och försök producera minst en artikel i månaden. 
 
För att veta vilket innehåll som är mest intressant för dina besökare och vad som driver trafik till din hemsida så behöver du analysera din data. Önskar du veta mer om det så kan du läsa mitt inlägg om webbanalys.
 
Caroline Hjort
Digital Marknadsförare och Webbanalytiker 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *