3 saker att tänka igenom innan du börjar:

Innan du fortsätter arbetet med din digitala strategi så kan det vara en god idé att tänka igenom tre saker: 

  1. Vad är Ditt varför
  2. Vem är målgruppen
  3. Vad är din/er USP
1. Hitta ditt varför – Grunden till allt 
Oavsett om du har en e-handel där du säljer din egna produkt eller om du säljer en tjänst så har du en dröm om något mer än bara att tjäna pengar, eller hur? Detta är ditt varför, ditt syfte eller vision som man också kan kalla det.
 
Detta är en del av din story och den kommer bli viktig för hur du framför ditt budskap i all din kommunikation. Inte bara för din målgrupp utan även för din personal och eventuella samarbetspartners.
 
Idag kan man köpa och få tag på allt man vill, var man vill, när man vill – oavsett om du är en ny aktör på marknaden eller funnits en längre tid så kommer storyn bakom produkten eller tjänsten bli allt viktigare för att nå igenom det digitala bruset.

2. Målgruppen

Vem är din huvudsakliga målgrupp? En del kanske tänker ”alla ” och visst kan det vara så men för att du ska kunna tala till din målgrupp så att den lyssnar på dig så behöver du veta vem du talar till i dina digitala kanaler.
 
Är det Ellinor 20 år, Anette 48 år eller kanske är det Anders 63 år? Dessa tre kanske du kan se framför dig – hade du kommunicerat det du erbjuder på samma sätt till alla tre?
 
“Ja” kanske du svarar men då finns det en risk att ingen lyssnar.
 
Alla tre har olika behov, de lever olika liv och de har olika erfarenheter och är därför troligen inte mottaglig för exakt samma budskap. Inte sagt att de inte behöver din produkt/tjänst lika mycket men det finns garanterat olika anledningar till varför de köper. Detta måste ni ta reda på och förstå för att kunna kommunicera så att de lyssnar.
 
Att definiera din huvudmålgrupp och skapa så kallade Personas kommer göra att ditt arbete, med att producera innehåll, blir betydligt enklare.
 
Tips på innehåll till Personas: Namn, ålder, bomiljö,  inkomst, intresse, livssituation och inte minst – var finns den personen digitalt. Ibland kan en bild göra så att det blir ännu tydligare för dig och dina medarbetare.
3. Målgruppens utmaning -din USP

Vad är din målgrupps utmaning/problem och på vilket sätt löser din tjänst/produkt detta?

Vad är det du egentligen ger för värde till din målgrupp och varför ska man köpa just din produkt/tjänst och inte konkurrenternas?
 
Detta är din USP (åtminstone en), det kan finnas fler men jag är ute efter den som står ut och som gör din affärsidé lite extra speciell. Förutom att din produkt/tjänst är fantastisk i sig så kommer din USP att bli en viktig del av din kommunikation.
 
Det är väldigt sällan som Fri frakt och Fri retur är den huvudsakliga anledningen till ett köp. De kan göra att det slutgiltiga beslutet tas, men det är sällan kundresan inletts av just de incitamenten.
 
Ett tips är att hämta inspiration från dina konkurrenter, inte för att sno deras, utan för att titta på vad de inte gör.
 
Din USP måste vara klockren för dig innan du börjar kommunicera det. 
En viktig del av din strategi
Dessa tre punkter är en del av din digitala strategi och har du de på plats i början av arbetet så kommer resten av processen bli betydligt enklare.
 
Har du frågor eller funderingar? Kontakta gärna mig  eller skriv en kommentar här nedan.
 
 
Caroline Hjort
Digital marknadsförare & webbanalytiker
 
 
Läs gärna mitt blogginlägg om kundresans olika faser!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *